چرا انقدر خسته ام؟

چرا انقدر خسته ام؟


چرا انقدر خسته‌ام؟ شاید این سوالی باشد که خیلی از ما در طول روز از خودمان می‌پرسیم؛ خستگی دلایل متفاوت و بی‌شماری دارد که بسته به شغل فرد، سبک زندگی او، شرایط محیطی و آب و هوایی که در آن زندگی می‌کند و بسیاری موارد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی راه‌کارهایی وجود دارد که بتوان به خستگی غلبه کرد.

عموما سه رکن اساسی، یعنی خواب مناسب، رژیم غذایی و ورزش که باعث می‌شوند خستگی کم‌تری را احساس کنیم.

اگر خوب نمی‌خوابید، یا خوب غذا نمی‌خورید یا ورزش نمی‌کنید، باید به فکر تغییر سبک زندگی باشید.

بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند؛ در واقع ما یک سوم از زندگی خود را در خواب می‌گذرانیم. بنابراین واضح است اگر حدود 8 ساعت خواب مناسب نداشته باشیم باعث شود تا بدنمان دچار خستگی شود. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که خستگی بیشتر افراد بر اثر خواب ناکافی و بیداری طولانی مدت است زیرا مغز استراحت کافی نداشته است.

برای جلوگیری از خستگی بیاد از یک رژیم غذایی متعادل از میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین بدون چربی استفاده کنید. بدن برای فعالیت روزانه نیاز به انرژی دارد؛ در صورتی که انرژی مورد نیاز به بدن وارد نشود، فرد دچار خستگی شده و قادر به انجام کارهای روزمره نخواهد بود.

و در نهایت بهتر است دوز منظمی از فعالیت بدنی داشته باشید. انجام ورزش و فعالیت بدنی در هر سن و سالی که هستید بر سیستم و عملکرد بدن تاثیر می‌گذارد. علاوه بر کاهش وزن و حفظ تناسب اندام باعث می‌شود خواب بهتر و راحت‌تری نیز داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش منظم می‌تواند خستگی را به‌طور چشمگیری کاهش داده و سطح انرژی بدن را افزایش دهد. حتی اگر واقعا فرصت ورزش کردن ندارید کافی است فقط ۵ دقیقه پیاده‌روی کنید.

اما اگر با تغییر سبک زندگی، باز هم در طول روز خسته هستید به نکات زیر توجه کنید زیرا ممکن است دلایل پزشکی داشته باشد:

کم خونی

پزشک می‌تواند با یک آزمایش خون ساده بدن شما را از نظر کم خونی بررسی کند. وقتی می ایستید و سرگیجه می‌گیرید، یا تپش قلب دارید می‌تواند نشانه‌ای از کم خونی باشد. بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دیابت

آنچه پزشکان بیان می‌کنند این است که خستگی یکی از شایع‌ترین علائم دیابت است؛ البته نشانه‌های دیگری هم دارد، ممکن است مدام احساس تشنگی کنید و نیاز داشته باشید که به تعداد دفعات زیاد به دستشویی بروید.

مشکلات تیروئید

تیروئید، غده پروانه‌ای شکل کوچکی است که در گردن شما قرار دارد. وظیفه‌اش این که هورمونی بسازد تا به کنترل نحوه مصرف انرژی شما کمک کند. به جرات می‌توان گفت از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های بدن است؛ وقتی غده تیروئید شما از کار افتاده است، شما از کار افتاده‌اید. پزشک ممکن است خون شما را از نظر هورمون تیروئید آزمایش کند تا ببیند آیا این هورمون در خستگی شما تاثیر دارد یا خیر.

بیماری قلبی

خستگی شدید یکی از علائم شایع نارسایی احتقانی قلب است؛ زمانی اتفاق می‌افتد که قلب آنطور که باید عملیات پمپ را انجام نمی‌دهد. اگر فردی به مشکل قلبی مبتلا باشد، معمولاً هنگام ورزش خستگی او بدتر می‌شود. همچنین ممکن است ورم در بازوها یا پاها و تنگی نفس داشته باشد.

آپنه خواب

این اختلال شما را از دریافت اکسیژن کافی در هنگام خواب باز می‌دارد، به این معنی که در طول شب استراحت واقعی نخواهید داشت. مغز متوجه می‌شود که شما از شر CO2 خلاص نمی‌شوید، و برای مدت کوتاهی در حالت هشدار از خواب بیدار می‌شوید. شما حتی متوجه این موضوع نمی‌شوید، و این باعث می‌شود که تشخیص اینکه چرا در طول روز انقدر خواب‌آلود هستید، دشوار است.

یائسگی

اگر زنی هستید که در حال یائسگی هستید، ممکن است خواب راحت برایتان سخت باشد. هورمون‌های شما در این زمان بسیار تغییر می‌کند که باعث تعریق شبانه و گرگرفتگی می‌شود. این می‌تواند شما را در شب بیدار نگه دارد و همچنین در طول روز شما را درگیر کند.

افسردگی

عملکرد مغز به این صورت است که از موادی که برای عملکرد بهتر به آن نیاز دارد، بهره می‌گیرد. یکی از این موارد سروتونین است که به تنظیم ساعت داخلی بدن شما کمک می‌کند. افسردگی می‌تواند سطح انرژی شما را کاهش دهد و در طول روز احساس خستگی کنید و همچنین ممکن است شب‌ها به سختی به خواب بروید.

اگر فکر می‌کنید دچار افسردگی شدید، با پزشک خود صحبت کنید. گفتار درمانی و دارو می‌تواند کمک کننده باشد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *