تاثیرات یوگا بر بدن

یوگا یک ورزش قدیمی و پیچیده است که ریشه در فلسفه هندی دارد. این ورزش در ابتدا به عنوان یک تمرین معنوی ایجاد شد، اما امروزه به عنوان راهی برای ارتقای سلامت جسمی و روحی رایج شده است. در واقع یوگا یک رشته معنوی مبتنی بر علم بسیار ظریف است که بر ایجاد هماهنگی بین ذهن و بدن تمرکز دارد. یوگا را می‌توان هنر و علم زندگی سالم توصیف کرد.

این ورزش معمولا بر وضعیت بدنی (آسانا)، تکنیک‌های تنفس (پرانایاما) و مدیتیشن (دیانا) تاکید دارد.

سبک‌های یوگا مختلفی وجود دارد، از تمرین‌های ملایم تا تمرین‌های سخت‌ بدنی. مطالعات زیادی در زمینه تاثیر یوگا بر بدن انجام گرفته است اما تفاوت در انواع یوگا ارزیابی تحقیقات را کمی با چالش روبرو کرده است.

فواید یوگا برای سلامتی چیست؟

استرس و اضطراب به عنوان عوامل موثر در بسیاری از بیماری‌های مزمن و کاهش کیفیت زندگی، حتی با وجود درمان دارویی، نقش دارند. تلاش‌ها برای یافتن درمان‌های غیردارویی برای تسکین استرس و اضطراب در حال انجام است و یوگا یکی از گزینه‌هایی است که نتایج آن امیدوارکننده است.

یوگا با کاهش استرس و بهبود سلامت جسمی و روحی، تعادل در خواب و بسیاری موارد دیگر به بهبود سلامت عمومی کمک می‌کند که در ادامه به چند مورد اشاره می‌شود:

  • درد گردن، سردردهای میگرنی یا تنشی و دردهای مرتبط با آرتروز زانو را تسکین می‌دهد
  • به افراد دارای اضافه وزن یا چاقی کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهند
  • کمک به ترک سیگار
  • مدیریت علائم اضطراب یا افسردگی
  • علائم یائسگی را از بین می‌برد

یوگا چه تاثیری بر سلامت روان دارد

یوگا می تواند یک مکمل مفید برای درمان افسردگی باشد. همچنین ممکن است برای علائم اضطراب در جمعیت‌های مختلف مفید باشد، یوگا برای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) بسیار مناسب است.

آیا یوگا می تواند به علائم یائسگی کمک کند

یک ارزیابی در سال 2018 (که مطالعات روی بیش از 1300 شرکت‌کننده انجام گرفت) نشان داد که یوگا علائم فیزیکی ناشی از یائسگی مانند گُرگرفتگی و همچنین علائم روحی‌روانی مانند اضطراب یا افسردگی را کاهش می‌دهد.

هشدار

از یوگا برای به تعویق انداختن مراجعه به پزشک استفاده نکنید.

یوگا را زیر نظر یک مربی واجد شرایط تمرین کنید؛ یادگیری یوگا به تنهایی و بدون نظارت با افزایش خطرات همراه است.

اگر در یوگا تازه‌کار هستید، از تمرینات حرفه‌ای مانند ایستادن روی سر، ایستادن روی شانه، وضعیت نیلوفر آبی و مواردی از این دست اجتناب کنید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *