نگهداری گیاه زامفولیا

نگهداری گیاه زاموفیلیا به کم‌ترین میزان آب و نور طبیعی و غیر مستقیم نیاز دارد.

گیاه زاموفیلیا Zamioculcas zamiifolia که معمولاً به عنوان گیاه ZZ یا سنگ زنگبار نیز شناخته می‌شود، یک گیاه محبوب آپارتمانی است و به دلیل شاخ و برگ جذاب، شرایط بسیار آسان نگهداری و توانایی تحمل دریافت نور کم مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. در ادامه به شرایط مطلوب نگهداری این گیاه، اشاره می‌شود؛ پس با ما همراه باشید.

نور:

زاموفیلیا، گیاهی سازگار با محیط است و می‌تواند در شرایط نوری مختلف رشد کند. این گیاه نور طبیعی و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد اما می‌تواند نور کم را نیز تحمل کند به همین دلیل است که به یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل شده است. بهتر از است در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد زیرا باعث سوختگی برگ‌ها می‌شود.

آبیاری:

گیاه ZZ نسبت به خشکی خاکش مقاوم است و در صورت آبیاری بیش از حد ممکن است به پوسیدگی ریشه منجر شود. بنابراین بهتر است بین دو آبیاری اجازه دهید تا خاک کاملا خشک شود. نحوه آبیاری آن معمولا در طول فصل رشد (بهار و تابستان) هر 2 تا 3 هفته یکبار و در فصل خواب (پاییز و زمستان) هر ماه یک بار است.

خاک:

از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب برای زاموفیلیا استفاده کنید؛ مخلوطی که شامل پرلیت یا ماسه باشد به جلوگیری از غرقاب شدن خاک کمک می‌کند.

دما و رطوبت:

گیاه زاموفلیا دمای متوسط را به دمای گرم ترجیح می‌دهد بنابراین دمای ایده‌آل برای آن، دمایی بین 18 درجه تا 24 درجه سانتی گراد خواهد بود و حتی تا 30 درجه سانتی گراد را نیز می‌تواند تحمل کند. بنابراین در فصل زمستان بهتر است این گیاه را در جایی نسبتا گرم قرار دهید.

کود دهی:

زامفولیا گیاهی نیست که به تغذیه بسیار سنگین نیاز داشته باشد پس بهتر است فقط در طول فصل رشد (بهار و تابستان) به آن کود داده شود و از کوددهی در فصل پاییز و زمستان که رشد گیاه کند می‌شود، خودداری گردد.
از کود متعادل و محلول در آب با نسبت N-P-K برابر (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) مانند 10-10-10 یا 20-20-20 و در طول فصل رشد هر 6-4 هفته یکبار استفاده شود. پس از کود دادن، گیاه را به طور کامل آبیاری کنید تا از تجمع املاح در خاک جلوگیری شود.

هرس:

ZZ رشد نسبتا کند و آهسته‌ای دارد و به همین خاطر هرس آن به حداقل میزان ممکن می‌رسد. فقط کافی است برای حفظ ظاهر گیاه، برگ‌های زرد یا آسیب دیده را با قیچی تمیز و تیز بردارید.

آفات و بیماری‌ها:

این گیاهان تقریبا نسبت به آفات و بیماری‌ها مقاوم هستند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است شپشک‌ یا کنه‌های عنکبوتی را جذب کنند. گیاه خود را به طور منظم بررسی کنید و هر گونه آلودگی را سریعاً با صابون حشره کش درمان کنید.

تعویض گلدان:

زاموفیلیا ترجیح می‌دهد کمی ریشه‌دار باشد و نیازی به تعویض گلدان وجود ندارند. به طور معمول هر 2 تا 3 سال یکبار، گلدان آن را مجدداً تعویض کنید.

آیا گیاه زاموفیلیا سمی است؟

این گیاه یاعث تصویه هوا محیط می‌شود و از این نظر بسیار ارزشمند است اما در زمان هرس کردن بهتر است از دستکش استفاده کنید زیرا حاوی کریستال‌های اگزالات کلسیم است و ممکن است باعث التهابات پوستی شود. همچنین اگر توسط گربه‌ها، سگ‌ها یا سایر حیوانات خانگی مصرف شود، می‌تواند باعث تحریک و ناراحتی دستگاه گوارش شود.


سخن پایانی:

گیاه زاموفیلیا یک انتخاب عالی برای علاقه‌مندان به گل‌ها و گیاهان آپارتمانی است که به دنبال یک وسیله تزئینی شیک و کم هزینه برای فضای خانه یا دفتر کار خود هستند. این گیاه بومی بخش شرق آفریقا، کنیا و تانزانیا است و به طور طبیعی در مناطقی با زمین‌های خشک و صخره‌ای رشد می‌کند. به همین دلیل است که به آب نسبتا کم نیاز دارد و تمایل دارد در سایه و به دور از نور مستقیم خورشید رشد کند.

با پیروی از مواردی که در بالا گفته شد می‌توانید گیاهی سالم داشته باشید و از داشتن آن در محیط منزل یا محل کار لذت ببرید. به یاد داشته باشید با استفاده از یک کود متعادل و مناسب می‌توانید مواد مغذی و مورد نیاز را برای رشد بهتر و سالم ماندن آن تامین نمایید؛ و از این طریق گیاه شما کمتر در معرض خطر و آسیب‌دیدگی قرار خواهد گرفت.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *