نیکوتین چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

نیکوتین یک ماده بسیار اعتیادآور است که وقتی وارد جریان خون می‌شود، ماده‌ای به نام اندورفین را به بدن وارد می‌کند و سطح دوپامین را افزایش می‌دهد؛ به مرور زمان، فرد به نیکوتین بیشتری نیاز خواهد داشت تا بتواند دوپامین مورد نیاز بدنش را احساس کند.

قرار گرفتن مدام در معرض نیکوتین می‌تواند مدارهای مغزی را که به بخش استرس، یادگیری و خویشتن‌داری مربوط می‌شوند، تغییر دهد. اگر فردی برای مدت طولانی سیگار بکشد، ممکن است تغییراتی در مغز او رخ دهد. به عنوان مثال سیگار کشیدن می‌تواند باعث شود تا اضطراب، مشکلات حافظه و عدم تمرکز او حل گردد؛ به همین دلیل است که ترک سیگار امری بسیار دشوار است.

اما سیگار کشیدن مشکلات بسیاری نیز برای بدن ایجاد می‌کند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

زوال عقل

مطالعات نشان می‌دهد که فلزاتی مانند آهن، مس و روی – که در دود سیگار وجود دارند – می‌توانند در بدن تجمع کنند و عملکرد بدن را مختل کنند. بر اساس گفته دانشمندان، احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که سیگار می‌کشند 30 درصد بیشتر از افرادی است که سیگار نمی‌کشند.

به مرور زمان، سیگار کشیدن، برخی از عملکردهای مغز انسان مانند پردازش اطلاعات، حافظه و تمرکز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کاهش حجم مغز

سیگار کشیدن می‌تواند باعث کاهش حجم مغز شود؛ هر چه یک فرد سیگار بیشتری بکشد، حجم مغز نیز بیشتر کاهش پیدا می‌کند. بنابراین با گذشت زمان، باعث زوال عقل نیز می‌شود.

سکته

سیگار کشیدن می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد؛ به دلیل اینکه خون را غلیظ و احتمال لخته شدن آن را افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن همچنین می‌تواند سطح کلسترول مضر به نام LDL را افزایش داده که باعث ایجاد خطر سکته می‌شود.

در دود سیگار نیکوتین و مونوکسید کربن وجود دارد. مونوکسید کربن می‌تواند میزان اکسیژن خون را کاهش دهد در حالی که نیکوتین، ضربان قلب را تسریع می‌کند؛ هر دو این‌ها باعث می‌شوند تا فشار خون بالا برود که یکی از دلایل اصلی سکته مغزی به شمار می‌رود.

فردی که روزانه 20 عدد سیگار می‌کشد ممکن است 6 برابر بیشتر از فردی که سیگار نمی‌‍کشد در معرض خطر سکته مغزی قرار گیرد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *