آرتریت و تاثیر آن بر بدن انسان

بیماری آرتریت Arthritis مستقیما بر مفاصل و قدرت تحرک انسان تأثیر می‌گذارد. در واقع آرتریت وضعیتی است که در درجه اول مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث التهاب، درد، سفتی و کاهش تحرک می شود.

انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد، اما دو نوع رایج‌ آن، آرتروز و آرتریت روماتوئید است. این بیماری می‌تواند بر زندگی و فعالیت‌های روزمره، از توانایی افراد برای کار کردن گرفته، تا انجام کارهای روزانه و ورزش تأثیر بگذارد. فردی که دچار آرتریت می‌شود، ممکن است به دلیل عدم توانایی در تحرک عادی بدن، دچار اضافه وزن شده و به برخی مفاصل، آسیب جدی وارد کند.

عواملی مانند سن بالا، عضلات ضعیف و مفاصل آسیب دیده بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. البته تحقیقات نشان داده عوامل دیگری همچون ژنتیک و مصرف سیگار هم در ابتلا فرد به آرتریت بی‌تاثیر نیست.

در اینجا به برخی تأثیرات آرتریت روی بدن می‌پردازیم:

درد مفاصل:

همانطور که گفته شد آرتریت معمولاً باعث درد در مفاصل آسیب دیده می‌شود. این درد می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و یا حتی ثابت یا متناوب باشد. این بیماری حتی در فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها یا بلند کردن اشیا اختلال ایجاد می‌کند.

سفتی مفاصل:

آرتریت اغلب منجر به سفتی در مفاصل بدن می‌شود، به ویژه بعد از زمانی که استراحت می‌کنید یا تحرک ندارید مانند صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید. سفتی عضلات در هنگام صبح بسیار رایج است و ممکن است نیاز داشته باشید تا چند دقیقه صبر کنید تا مفاصل شل و انعطاف‌پذیر شوند.

تورم:

التهاب یکی از علائم Arthritis است. مفاصل آسیب دیده ممکن است متورم، حساس و در لمس گرم شوند. این تورم ناشی از افزایش تولید مایع سینوویال است که مفاصل را روان می کند.

کاهش دامنه حرکتی:

آرتریت می‌تواند منجر به کاهش دامنه حرکتی در مفاصل آسیب دیده شود و با گذشت زمان، انجام برخی حرکات و فعالیت‌ها برای فرد بسیار سخت خواهد شد.

بدشکلی مفاصل:

در برخی موارد، آرتریت باعث بدشکلی مفاصل، به ویژه در آرتریت روماتوئید می‌شود که شامل تشکیل ندول‌ها، ناهماهنگی مفاصل و تغییر در شکل استخوان‌ها است.

خستگی:

درد و التهاب مزمن مرتبط با Arthritis می‌تواند منجر به خستگی شود که تأثیر قابل توجهی بر زندگی و فعالیت‌های روزمره انسان دارد.

تغییرات استخوانی:

در موارد پیشرفته آرتریت، ممکن است تغییراتی در استخوان‌های اطراف مفاصل آسیب دیده ایجاد شود. این تغییرات اغلب به صورت خارهای استخوانی، فرسایش استخوان و تخریب مفاصل، خود را نشان می‌دهد.

ضعف عضلانی:

درد و سفتی مرتبط با آرتریت در برخی موارد منجر به ضعف عضلانی می‌شود، زیرا افراد به دلیل دردی که در این ناحیه تحمل می‌کنند، اغلب سعی می‌کنند تا حد امکان از آن بخش استفاده نکنند و این کار می‌تواند مشکلات حرکتی را تشدید کند و عملکرد کلی آن را کاهش دهد.

علائم سیستمیک:

علاوه بر علائم مفصلی، برخی از انواع آرتریت، مانند آرتریت روماتوئید، سایر قسمت‌های بدن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. این علائم سیستمیک اغلب شامل تب، خستگی، کاهش وزن و التهاب در اندام‌هایی مانند چشم، ریه یا قلب است.

تأثیر عاطفی:

زندگی با دردهای مزمن و محدودیت‌های فیزیکی می‌تواند بر سلامت عاطفی تأثیر بگذارد. افسردگی، اضطراب و استرس در میان افراد مبتلا به Arthritis بسیار رایج است، به ویژه زمانی که این وضعیت به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

سخن پایانی:

به طور کلی، آرتریت می‌تواند تأثیر عمیقی بر بدن انسان داشته باشد؛ این بیماری نه تنها بر مفاصل، بلکه جنبه‌های مختلف سلامت جسمی و روحی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص زودهنگام، درمان مناسب و اصلاح شیوه زندگی می‌تواند به مدیریت علائم و بهبود سلامت کلی افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.

نوشته قبلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *