سیگار کشیدن باعث کوچک شدن مغز می‌شود

سیگار کشیدن باعث کوچک شدن مغز می شود

بر اساس مطالعه جدیدی که محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام داده‌اند، سیگار کشیدن باعث کوچک شدن مغز می‌شود. کوچک شدن مغز همچنین با افزایش خطر ابتلا به اختلالات روان‌شناختی، زوال عقل و بیماری آلزایمر (AD) مرتبط است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ترک سیگار در هر زمان، از کاهش بیشتر ماده خاکستری مغز جلوگیری می‌کند. با این حال، حتی پس از قطع سیگار، مغز جرم اولیه خود را بازیابی نمی‌کند.

سیگار کشیدن باعث کوچک شدن مغز می‌شود و خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد

البته می‌بایست تحقیقات بیشتری روی ارتباط بین کوچک شدن مغز و استعمال سیگار انجام گردد اما تحقیقات نشان داده که افراد سیگاری، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند؛ همچنین تخمین زده می‌شود که 14 درصد از افرادی که دچار آلزایمر هستند، افراد سیگاری بوده‌اند.

محققان می‌گویند که حدود نیمی از ترجیحات افراد برای سیگار کشیدن به دلیل ژنتیک آن‌ها است؛ بنابراین کوچک شدن مغز و میل به سیگار کشیدن هر دو می‌توانند تحت تأثیر ژن فرد قرار گیرند.

چرا کوچک شدن مغز منجر به زوال عقل می‌شود؟

به گفته دکتر Dung Trinh انقباض مغز یا آتروفی، یعنی از دست دادن نورون‌ها و اتصالات بین آن‌ها. این از دست دادن می‌تواند توانایی مغز را برای عملکرد صحیح مختل کند.

زمانی که فرد دچار بیماری آلزایمر و به طور کلی زوال عقل می‌شود، برخی از مناطق بحرانی مغز کوچک می‌شوند و در نتیجه عملکرد خود را از دست می‌دهند. البته کاهش حجم مغز با افزایش سن نیز مرتبط است؛ اما افرادی که سیگار می‌کشند بسیار سریع‌تر از سایر افراد دچار این موضوع می‌شوند.

سیگار باعث آسیب مغزی می‌شود

زمانی که سیگار می‌کشید، بسیاری از مواد شیمیایی سمی را می‌بلعید؛ در واقع افرادی که سیگار می‌کشند سطح اکسیژن خون‌شان به طور قابل توجهی پایین‌تر از سایر افراد است. مغز عاشق اکسیژن است و این کمبود اکسیژن به آرامی عملکرد مغز را دچار اختلال می‌کند. آسیب عروقی می‌تواند جریان خون به مغز را کاهش دهد و در نتیجه منجر به مرگ سلولی و آتروفی شود.

فواید ترک سیگار

ترک سیگار یکی از مهمترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید.

هر چه بیشتر و مدت طولانی‌تری سیگار بکشید، مغزتان بیشتر پیر می‌شود. چیز دیگری که بسیار مهم است بدانید این است که هرگز برای ترک سیگار دیر نیست. به طور کلی، جمعیت جهان در حال پیر شدن است و ما موجی از افراد مسن داریم که به زوال عقل مبتلا خواهند شد. پس بهتر است برای سلامت خودتان هم که شده سختی‌های ترک سیگار را به جان بخرید!

نتیجه‌گیری

  • بر اساس مطالعات انجام گرفته، سیگار کشیدن باعث کوچک شدن مغز می‌شود و هر چه فرد بیشتر و طولانی تر سیگار بکشد، آسیب آن بیشتر خواهد شد.
  • از دست دادن حجم مغز خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.
  • ترک سیگار می‌تواند به توقف کوچک شدن مغز کمک کند، اما نمی توان آن را درمان کرد و بازگرداند.
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *