5 نکته طلایی مراقبت از پوست در روزهای تابستانی

پوست انسان در برابر اشعه‌هایی که از سمت خورشید می‌تابد بسیار حساس و تحریک‌پذیر است که باعث التهاب، پوسته پوسته شدن و مواردی از این قبیل می‌شود؛ بنابراین بهتر است نکاتی را در این خصوص رعایت کنیم تا پوست‌مان در مقابل آفتاب در امان بماند. مراقبت پوست در مقابل آفتاب از جمله کارهایی است که باید در روتین روزانه خود بگنجانیم. در اینجا به 5 نکته طلایی اشاره شده که در صورت رعایت آن، پوستی سالم و شفاف خواهید داشت؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

1. نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب نه تنها برای سلامت کلی بدن بلکه برای حفظ زیبایی پوست نیز حیاتی است. کم آب بودن پوست ممکن است باعث شود پوست شما خشک، کدر و پوسته پوسته به نظر برسد و حتی متوجه وجود خطوط ظریف و چین و چروک نیز خواهید شد.

در تابستان، بدن ما آب بیشتری را از طریق تعریق از دست می‌دهد، و این امر باعث می‌شود در طول روز بدن کم آب شود. نوشیدن مقدار کافی آب به دفع سموم کمک می‌کند، پوست شما را صاف نگه می‌دارد و از خشکی و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند. فراموش نکنید که یک بطری آب همراه خود داشته باشید و اگر نوشیدن آب برایتان خسته‌کننده شد، برش‌های خیار، لیمو یا برگ نعناع به آن اضافه کنید تا طعم آب برایتان جذاب گردد.

2. استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب برای روتین مراقبت از پوست در فصل تابستان، ضروری است!

اشعه مضر UV می‌تواند به پوست شما آسیب برساند؛ باعث آفتاب سوختگی، پیری زودرس و افزایش خطر سرطان پوست شود؛ به همین دلیل می‌بایست همیشه از یک ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و آن را به طور کامل روی تمام نواحی پوست که در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، بمالید.

مراقبت پوست در مقابل آفتاب

نکته حرفه‌ای: بهتر است کرم ضد آفتاب با مواد معدنی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی را انتخاب کنید. این ترکیبات طبیعی روی سطح پوست می‌نشینند و نور خورشید را منحرف می‌کنند تا اشعه UV به پوست نفوذ نکند. به علاوه، مواد فعال اشعه‌های UVA و UVB را منعکس می‌کنند.

3. همیشه کرم ضد آفتاب را دوباره تمدید کنید

به خاطر داشته باشید که هر دو ساعت یکبار کرم ضد آفتاب را تجدید کنید، به خصوص اگر در حال شنا یا عرق کردن هستید.

آیا می دانستید؟

حتی در روزهای ابری هم باید از ضد آفتاب استفاده کنید. اگرچه ابرها می‌توانند اشعه‌های خورشید را بپوشانند، اما نمی‌توانند اشعه UV را متوقف کنند و در حالی که UVB نمی‌تواند به شیشه نفوذ کند، UVA به راحتی این کار را انجام می‌دهد. قرار گرفتن در معرض اشعه UVA منجر به تخریب کلاژن می‌شود و می‌تواند علائم پیری را تسریع کند. بنابراین، محافظت حتی در داخل خانه یا هنگام نشستن در ماشین برای حفظ پوست جوان، صاف و سالم ضروری است.

4. استفاده از آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها ابرقهرمانانی برای پوست شما، به خصوص در فصل تابستان هستند. نور خورشید می‌تواند باعث شود مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد به سلول‌های پوست شما آسیب بزنند؛ اما غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند انواع توت‌ها، مرکبات، سبزیجات برگ‌دار و چای سبز می‌توانند این رادیکال‌های آزاد را تثبیت کنند، بنابراین به سلول‌های پوست شما آسیب نمی‌رسد.

مراقبت پوست در مقابل آفتاب

آنتی اکسیدان‌ها همچنین باعث تولید کلاژن می‌شوند و پوست شما را جوان و درخشان نگه می‌دارند.

بهتر است از محصولات مراقبت از پوست که حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین E و عصاره چای سبز هستند، استفاده کنید تا دفاع پوست خود را در برابر آسیب‌های محیطی تقویت نمایید.

5. دوش آب خنک بگیرید

پس از اینکه در معرض آفتاب قرار گرفتید، یک دوش آب خنک بگیرید تا پوستتان آرام شود و عرق یا کرم ضد آفتاب باقی مانده از آن پاک گردد.

برای جبران رطوبت از دست رفته، از یک مرطوب کننده آبرسان و تسکین دهنده استفاده کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی شدید، از ژل آلوئه ورا برای تسکین نواحی آسیب دیده استفاده کنید؛ برای جلوگیری از تحریک بیشتر، از لایه برداری پوست خودداری کنید و از منابع گرما مانند دوش آب گرم دوری کنید.

مراقبت پوست در مقابل آفتاب

نکته آخر

برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب، پوشیدن لباس‌های محافظ را فراموش نکنید و بهتر است در ساعات اوج آفتاب، در صورتی که سایه وجود داشت، از آن استفاده نمایید.

در صورتی که از این 5 تکنیک در فصل تابستان استفاده کنید، از پوستی سالم و درخشان در کنار زیبایی‌های این فصل لذت خواهید برد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *