0

فواید چای سیاه

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن برای سلامتی انسان بسیار مفید است؛ مواردی از جمله بهبود سلامت قلب و روده و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از فواید چای سیاه به شمار می‌رود.

بعد از آب، چای سیاه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. گاهی اوقات برای ساخت طعم‌های مختلف از آن ممکن است با مواد دیگری مانند آلبالو، زعفران، هل و دارچین مخلوط شود.

چای سیاه از نظر طعم بسیار قوی است و کافئین بیشتری نسبت به سایر چای‌ها دارد، اما نسبت به قهوه کافئین کمتری دارد. این چای همچنین دارای مزایای سلامتی مختلفی است زیرا حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیباتی است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. در ادامه با نسیم سلامتی همراه باشید تا به برخی از مزایای چای سیاه اشاره کنیم.

فواید چای سیاه

همانطور که گفته شد چای سیاه دارای فواید بسیار زیادی برای بدن انسان است؛ در این بخش 10 مزیت به اثبات رسیده آن را بیان می‌کنیم.

خاصیت آنتی اکسیدانی دارد

آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت انسان لازم است؛ مصرف آن‌ها موجب حذف رادیکال‌های آزاد و کاهش آسیب‌های سلولی در بدن می‌شود و در نهایت می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک کند.

پلی فنول نوعی آنتی اکسیدان است که در برخی غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله چای سیاه یافت می‌شود؛ این نوع از آنتی اکسیدان می‌تواند سلامت کلی بدن را تقویت کنند.

در حالی که بسیاری از مکمل‌ها حاوی آنتی اکسیدان هستند، بهترین راه برای مصرف آن‌ها از طریق رژیم غذایی و نوشیدنی‌های طبیعی است.

تقویت سلامت قلب

چای سیاه حاوی گروه دیگری از آنتی اکسیدان‌ها به نام فلاونوئیدها است که برای سلامت قلب مفید است. علاوه بر چای، فلاونوئیدها را می‌توان در سبزیجات، میوه‌ها و شکلات تلخ نیز یافت.

مصرف منظم این مواد ممکن است به کاهش بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، سطوح بالای تری‌گلیسیرید و چاقی کمک کند.

یکی از مطالعات نشان داده که به ازای هر فنجان چای که روزانه مصرف می‌شود، 4 درصد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، 2 درصد خطر حمله قلبی و سایر حوادث قلبی عروقی و 4 درصد خطر سکته مغزی کمتر است.

یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که افرادی که روزانه چای می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که در بازه زمانی یک‌ساله چای ننوشیده‌اند، ۸ درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ۱۰ درصد کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی داشتند.

افزودن چای سیاه به برنامه روزانه خود راهی آسان برای گنجاندن آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی شما و کاهش احتمالی ابتلا به برخی از بیماری‌ها است.

کاهش کلسترول بد (LDL)

بدن حاوی دو لیپوپروتئین است که کلسترول را در سراسر بدن منتقل می‌کند. یکی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) است.

LDL به عنوان لیپوپروتئین “بد” در نظر گرفته می شود زیرا کلسترول را به سلول‌های بدن منتقل می‌کند. در همین حال، HDL به عنوان لیپوپروتئین “خوب” در نظر گرفته می‌شود زیرا کلسترول را از سلول‌های شما دور می‌کند و به کبد می‌برد تا از جریان خون خارج شود.

هنگامی که LDL بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، می‌تواند در شریان‌ها رسوب کند و باعث ایجاد رسوبات مومی به نام پلاک شود که می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا سکته شود.

خوشبختانه، می‌توان گفت مصرف چای ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کند. مشخص شد که نوشیدن چای سیاه به طور قابل توجهی کلسترول LDL را تا 4.64 میلی گرم در دسی لیتر کاهش می‌دهد؛ این موضوع در افرادی که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی بالاتری داشتند، بارزتر بود.

بهبود سلامت روده

نوع باکتری موجود در روده‌ها نقش مهمی در سلامت‌ افراد ایفا می‌کند؛ در واقع برخی از باکتری‌ها برای سلامتی بدن مفید و برخی دیگر مفید نیستند. باکتری‌های مفید روده برای کاهش خطر برخی بیماری‌ها مانند بیماری التهابی روده، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان حیاتی هستند.

پلی فنول‌های موجود در چای سیاه با تقویت رشد باکتری‌های خوب و مهار رشد باکتری‌های بد به حفظ روده سالم کمک می‌کنند.

علاوه بر این، چای سیاه حاوی خواص ضد میکروبی است که مواد مضر را از بین می‌برد و با کمک به ترمیم پوشش داخلی دستگاه گوارش، باکتری‌های روده و ایمنی آن را بهبود می‌بخشد.

کاهش فشار خون

فشار خون بالا می‌تواند خطر نارسایی قلبی و کلیوی، سکته مغزی، کاهش بینایی و حملات قلبی را افزایش دهد. خوشبختانه، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی فشار خون افراد را کاهش می‌دهد.

بررسی‌ها نشان داده است که مصرف منظم چای به کاهش فشار خون سیستولیک تا 4.81 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک تا 1.98 میلی‌متر جیوه در افراد مبتلا به فشار خون کمک می‌کند. به‌علاوه، افرادی که بیش از سه ماه به طور منظم چای می‌نوشیدند، کاهش شدیدتری در فشار خون خود داشتند.

فشار خون بالا می‌تواند عوارض زیادی برای سلامتی ایجاد کند؛ نوشیدن چای سیاه به طور منظم ممکن است به کاهش بسزای فشار خون کمک کند.

کاهش خطر سکته مغزی

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که یک رگ خونی در مغز مسدود شود یا پاره شود؛ که البته دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.

خوشبختانه 80 درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری هستند. به عنوان مثال، مدیریت رژیم غذایی، فعالیت بدنی، فشار خون و سیگار نکشیدن می‌تواند به کاهش خطر سکته کمک کند.

جالب توجه است، مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن چای سیاه نیز به کاهش خطر سکته مغزی کمک می‌کند.

بررسی‌ها نشان داد کسانی که حداقل دو فنجان چای می‌نوشیدند در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشیدند، 16 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار داشتند.

کاهش سطح قند خون

افزایش سطح قند خون خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت نوع 2، چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیه و افسردگی را افزایش می‌دهد.

وقتی شکر مصرف می‌کنید، لوزالمعده هورمونی به نام انسولین ترشح می‌کند؛ انسولین به قند اجازه می‌دهد تا وارد سلول‌ها از جمله سلول‌های ماهیچه‌ای و کبدی شود تا به عنوان انرژی یا گلیکوژن ذخیره شود. اگر بیشتر از مقداری که بدنتان فضای ذخیره‌سازی گلیکوژن دارد، شکر مصرف کنید، قند اضافی به صورت چربی ذخیره می‌شود.

نوشیدن چای سیاه به کاهش قند خون بعد از یک وعده غذایی یا میان وعده کمک می‌کند که به آن گلوکز پس از غذا نیز می‌گویند؛ همچنین چای سیاه باعث افزایش استفاده از انسولین در بدن نیز می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

تحقیقات نشان داده مواد موجود در چای سیاه به کند کردن پیشرفت انواع خاصی از سرطان و افزایش مرگ سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

این چای می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان‌های دستگاه گوارش، سینه‌، تخمدان‌، ریه‌ها و تیروئید را کاهش دهد.

بالا بردن تمرکز

چای سیاه حاوی کافئین و اسید آمینه است که می‌تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد. این مواد فعالیت آلفا را در مغز افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث آرامش و تمرکز بهتر می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که بسیاری از افراد پس از نوشیدن چای انرژی پایدارتری نسبت به سایر نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه دارند.

اگر به دنبال افزایش انرژی و تمرکز بدون کافئین زیاد هستید، چای سیاه به عنوان یک نوشیدنی عالی عمل می‌کند.

آماده‌سازی آسان

چای سیاه نه تنها برای شما مفید است، بلکه تهیه آن نیز ساده است.

برای تهیه چای سیاه کافی است ابتدا آب را بجوشانید و سپس در قوری‌ای که 2 یا 3 قاشق چای در آن ریخته‌اید اضافه کنید و منتظر بمانید تا حدود 15 دقیقه دم بکشد (البته این مدت زمان بسته به نوع چای می‌تواند متفاوت باشد). اگر از چای کیسه‌ای استفاده می‌کنید، به سادگی آن را به لیوان آب جوش اضافه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال نوشیدنی کم کالری و بدون شیرینی با کافئین کمتر از قهوه و نوشیدنی‌های انرژی زا هستید، چای سیاه یک گزینه عالی برای شما است.

چای سیاه عطر و طعم قوی و منحصر به فرد دارد و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد؛ که این موارد شامل بهبود کلسترول، سلامت بهتر روده و کاهش فشار خون و … است.

آماده سازی آن ساده است و به راحتی در بسیاری از فروشگاه‌ها و آنلاین‌شاپ‌ها یافت می‌شود.

سعی کنید روزانه از چای سیاه استفاده کنید و از فواید سلامتی بی‌شمار آن بهره ببرید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *