0

5 گروه غذایی که راحت هضم می‌شوند

غذاهایی که راحت هضم می‌شوند

غذاهایی که راحت هضم می‌شوند

به طور کلی فرآیند هضم غذا نیاز به دریافت انرژی دارد؛ غذاهایی که راحت هضم می‌شوند به سیستم گوارش شما کمی استراحت می‌دهند. از جویدن غذا گرفته تا کاری که توسط اسید در معده و آنزیم‌های گوارشی در روده کوچک انجام می‌شود؛ همه و همه از بدن شما انرژی می‌گیرد. زمانیکه معده یا روده شما احساس ناراحتی می‌کند، بهتر است تا از غذاهای با هضم آسان استفاده شود.

در ادامه، به پنج گروه غذایی آسان هضم اشاره شده است؛ با نسیم سلامتی همراه باشید.

محصولات تولید شده با آرد سفید

محصولات غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، نان سفید و ماکارونی اجزای فیبر آن‌ها حذف شده است. انتخاب این نوع مواد غذایی زمانی که مشکل گوارشی داشته باشید، نسبت به محصولاتی مانند برنج قهوه‌ای بهتر است. زیرا هم به خاطر کربوهیدرات موجود در آن‌ها انرژی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند و هم به دلیل اینکه دارای فیبر کمتر هستند، به راحتی هضم می‌شوند. بنابراین باعث می‌شود تا دستگاه گوارش بتواند کمی استراحت کند.

میوه های پوست کنده، کنسرو شده

برخی از میوه‌های تازه دارای فیبر بالایی هستند و بنابراین هضم آن‌ها سخت‌تر است. عمده فیبر غذایی موجود در میوه‌ها در پوست و دانه‌های آن‌ها یافت می‌شود. برای مثال، تمشک به دلیل دانه‌های زیادی که دارد، یکی از میوه‌های پر فیبر محسوب می‌شود.

اگر با علائم ناراحتی گوارشی مانند تهوع یا اسهال دست و پنجه نرم می‌کنید، انتخاب میوه‌های کم فیبر مانند موز رسیده یا خربزه می‌تواند مفید باشد. پوست گرفتن میوه‌هایی مانند سیب و گلابی نیز زمانی که به طور جدی با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنید، توصیه می‌شود. مواد غذایی نرم‌تر مانند آلو خورشتی یا کنسرو هلو نیز گزینه‌های خوبی هستند؛ البته اگر کنسرو میوه می‌خرید، باید مراقب قند بالای کنسرو باشید.

سبزیجات خوب پخته شده

درست مانند میوه‌های تازه، سبزیجات خام نیز در مقایسه با سبزیجات پخته شده سخت‌تر هضم می‌شوند. هنگامی که سبزیجات پخته می‌شوند، دیواره سلولی گیاهی آن‌ها نرم‌تر شده و مواد تشکیل دهنده آن‌ها (مانند نشاسته) به راحتی در دسترس آنزیم‌های گوارشی در بدن قرار می‌گیرند. در نتیجه، هضم‌شان برای دستگاه گوارش راحت‌تر می‌شود.

  • کدو سبز و کدو حلوایی
  • اسفناج
  • سیب زمینی (پوست کنده شده)
  • لوبیا سبز
  • چغندر
  • هویج

پروتئین های نرم

اگرچه پروتئین‌های حیوانی حاوی فیبر نیستند، اما اگر سفت باشند و یا پرچرب باشند، هضم آن‌ها سخت است. پروتئین‌هایی را انتخاب کنید که آسان جویده شود و جنس نرم داشته باشند. این‌گونه مواد غذایی حاوی مقادیر چربی کم یا متوسط هستند. تخم مرغ نیم پز و گوشت چرخ کرده بدون چربی از این دسته‌اند. پروتئین‌های گیاهی مانند کره انواع آجیل نیز گزینه‌هایی هستند که معمولاً به خوبی تحمل می‌شوند.

سوپ، اسموتی و پوره

تفاوت بین کلم پیچ خام و پخته‌شده را در نظر بگیرید. در حالی که کلم پیچ خام حجیم و سفت است، کلم پیچی که پخته شده و در سوپ مخلوط شده باشد، بسیار نرم است. این تغییر در بافت ماده غذایی قابلیت هضم آن را بهبود می‌بخشد.

همین امر در مورد میوه‌های فیبردار مانند انواع توت‌ها که در اسموتی‌ مخلوط می‌شوند نیز صدق می‌کند. پودر کردن دانه‌های توت در مخلوط کن باعث کاهش محتوای فیبر آن‌ها نمی‌شود، اما به دلیل این به خوبی ریز شده است، می‌تواند به هضم آن کمک کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *