0

تبخال و راه های درمان آن

درمان تبخال

تبخال و راه های درمان آن؛ تبخال یک عفونت ویروسی شایع است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود. زمانی که ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) وارد بدن انسان شود، باعث می‌شود تا انواع تبخال در نواحی مختلف بدن ظاهر گردد که اغلب به صورت تاول‌های پر از مایع روی پوست دیده می‌شوند و از شایع‌ترین علائم این ویروس است؛ اما ممکن است اصلاً هیچ علامتی هم نداشته باشد! البته یک آزمایش خون ساده می‌تواند به شما بگوید که آیا HSV در بدن شما وجود دارد یا خیر. برای درمان آن، داروهای ضد ویروسی که در داروخانه‌ها وجود دارد، می‌تواند کمک‌کننده باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا علائم و درمان آن بیشتر توضیح داده شود.

به طور کلی دو نوع از این ویروس وجود دارد:

  1. ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1): این نوع تبخال معمولاً باعث تبخال دهانی می‌شود که به صورت تاول‌های برجسته در اطراف دهان یا دور لب‌ها ظاهر می‌شود.
  2. ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2): این نوع تبخال در درجه اول باعث تبخال تناسلی می‌شود که با زخم و تاول‌های دردناک در ناحیه تناسلی مشخص می‌شود.

هر دو ویروس HSV-1 و HSV-2 بسیار مسری هستند و می‌توانند از طریق تماس مستقیم با پوست یا مایعات بدن فرد آلوده مانند بزاق، ترشحات تناسلی یا تماس پوستی منتقل شوند. این ویروس حتی زمانی که علائم قابل مشاهده‌ای وجود نداشته باشد، می‌تواند پخش شود.

هنگامی که فردی به تبخال آلوده شود، ویروس برای تمام عمر در بدن او باقی می‌ماند و می‌تواند به طور دوره‌ای دوباره فعال شود و منجر به شیوع مکرر علائم آن گردد. عواملی مانند استرس، بیماری، تغییرات هورمونی، و عملکرد ضعیف سیستم ایمنی می‌توانند باعث ظهور دوباره آن شوند.

علائم تبخال معمولا شامل موارد زیر است:

  • زخم یا تاول‌های دردناک روی لب‌ها، دهان یا ناحیه تناسلی
  • احساس خارش، سوزن سوزن شدن و سوزش قبل از ظاهر شدن زخم
  • علائم آنفولانزا مانند تب، سردرد و تورم غدد لنفاوی
  • درد یا ناراحتی در هنگام ادرار (برای تبخال تناسلی)

در حال حاضر هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد اما داروهای ضد ویروسی می‌توانند به کاهش شدت و مدت علائم و همچنین دفعات شیوع بیماری کمک کنند. افراد مبتلا به تبخال همچنین می‌توانند اقداماتی را برای مدیریت و پیشگیری از فعال شدن دوباره آن انجام دهند، مانند اجتناب از محرک‌های مختلف (مانند غذاهای اسیدی یا فرآوری شده، قند و شکر و …)، رعایت بهداشت، استفاده از کاندوم در طول فعالیت جنسی و مصرف داروهای ضد ویروسی (طبق تجویز پزشک).

درمان‌های خانگی تبخال

درمان‌های خانگی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، به کاهش تورم، خارش و سوزش این بیماری کمک می‌کند.

کمپرس خنک

استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم در ناحیه‌ای که تبخال زده، مفید است و آن را آرام می‌کند. یک کیسه یخ یا یک پارچه تمیز و نرم پر از یخ را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. در صورت نیاز هر 4 ساعت یکبار تکرار کنید؛ البته مراقب باشید تا یخ مستقیما روی پوست قرار نگیرد.

سیر

ثابت شده که سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است. از خواص سیر ضد ویروسی می‌توان برای ار بین بردن هر دو گونه تبخال استفاده کرد. برای این کار می‌توانید یک حبه سیر تازه را خرد کرده و با روغن زیتون مخلوط کنید تا رقیق شود؛ حتما سیر را با خوب روغن زیتون مخلوط کنید، زیرا سیر تازه و رقیق نشده باعث ایجاد حس سوزش می‌شود و بسیار دردناک خواهد بود؛ سپس آن را بر روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید.

سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل خواص ضد التهابی و ضد ویروسی خود شناخته شده است. برای بهره مندی از برخی از این فواید، یک واحد سرکه سیب را با سه واحد آب گرم مخلوط کنید (رقیق کردن آن با آب بسیار مهم است) و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

تغییر در رژیم غذایی باعث بهبود تبخال می‌شود

تغییر رژیم غذایی می‌تواند باعث جلوگیری از شیوع بیماری و تسریع در روند بهبود آن گردد. این موضوع به این دلیل است که خوردن برخی غذاها و اجتناب از برخی دیگر ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و به نوبه خود به بدن شما کمک کند تا به ویروس تبخال واکنش نشان دهد و نگذارد تا دوباره فعال شود.

سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان

یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و بازگرداندن بدن به حالت تعادل کمک کند. عدم تعادل در دفاع آنتی اکسیدانی، ممکن است منجر به شیوع و فعال شدن تبخال شود.

سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان‌ها شامل گل کلم، اسفناج، کلم پیچ و گوجه فرنگی است. آن‌ها همچنین حاوی لیزین بیشتری نسبت به آرژنین هستند، اسید آمینه‌ای که برای سرکوب تبخال بسیار مهم است!

اسیدهای چرب امگا 3

استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 به عنوان یک روش بالقوه موثر برای کمک به سیستم ایمنی برای مدیریت شرایط التهابی مزمن شناخته شده است که می‌تواند شیوع مجدد تبخال را کنترل کند. ماهی سالمون، تخم کتان و دانه چیا سرشار از این اسیدهای چرب هستند.

ویتامین C

ویتامین C به طور قابل توجهی بهبود شیوع تبخال را تسریع بخشد، به ویژه هنگامی که با داروهای ضد ویروسی ترکیب شود.

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند فلفل دلمه‌ای، پرتقال و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند؛ میوه انبه نیز حاوی مقداری از این ویتامین است.

روی (Zinc)

روی می‌تواند تعداد دفعات فعال شدن تبخال را در افراد مبتلا، کاهش دهد. بنابراین با اضافه کردن روی در رژیم غذایی خود و با خوردن تخم مرغ، نخود، جو و گوشت گاو باعث شوید تا علائم دیر به دیر فعال شود.

مصرف مکمل‌های روی نیز ممکن است به جلوگیری از فعال شدن ویروس تبخال کمک کند.

ویتامین B12

مطالعات نشان داده که کمبود ویتامین B12 خطر فعال شدن مجدد ویروس تبخال را افزایش می‌دهد.

B12، یکی از هشت ویتامین گروه B است که سیستم ایمنی بدن فرد را برای جلوگیری از ویروس تبخال تقویت می‌کند؛ همچنین باعث رشد سلولی سالم می‌شود که برای بهبود زخم‌های تبخال ضروری است.

B12 را می‌توانید از گوشت گاو، ماهی تن، غلات غنی شده، تخم مرغ، محصولات لبنی یا انواع مکمل‌ها دریافت کنید.

از غذاهای اسیدی اجتناب کنید

غذاهای اسیدی باعث می‌شوند تا تبخال قبل از بهبودی کامل دوباره تحریک شود و در روند درمان تاخیر بیاندازد. آب میوه، آبجو، نوشابه و غذاهای فرآوری شده همگی اسیدی هستند. این غذاها را محدود کنید.

از مصرف آرژنین خودداری کنید

بهتر است از غذاهایی که حاوی سطوح بالای آرژنین هستند اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث تشدید تبخال و سایر بیماری‌های ویروسی شود. انواع بادام ( به خصوص بادام زمینی)، اسفناج و شکلات سرشار از این ماده هستند. اگر به دنبال راه‌های جایگزین مناسب برای آن‌ها هستید، از موادی مانند انبه خشک یا زردآلو استفاده کنید.

از غذاهای فرآوری شده و حاوی مواد نگهدارنده پرهیز یا آن را محدود کنید

مواد غذایی فرآوری شده حاوی مواد نگهدارنده مصنوعی به استرس اکسیداتیو کمک کرده و نشان داده شده است که پایین نگه داشتن سطح استرس اکسیداتیو باعث بهبود رد روند درمان ویروس HSV می‌شود.

لیزین

لیزین یک اسید آمینه است که باعث رشد سلول‌های سالم بدن می‌شود. لیزین را می‌توان در بسیاری از غذاها از جمله آووکادو، لوبیا و مغزها و دانه‌ها یافت.

پروبیوتیک

مصرف پروبیوتیک‌ها به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، یکی دیگر از مواردی به شمار می‌آیند که در برابر عفونت‌های تبخال کارساز است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *