0

فواید کدو حلوایی برای سلامتی

کدو حلوایی

با سرد شدن هوا، کدو حلوایی یک گزینه عالی و سالم برای میان‌وعده محسوب می‌شود. بسیاری از مردم مشتاقانه منتظر خوردن آش کدو و یا سوپ کدو هستند؛ البته راه ساده‌تری هم وجود دارد؛ می‌توان کدو را پخت و از خوردن آن در هوای سرد لذت برد. در این مقاله از نسیم سلامتی به فواید کدو حلوایی و ویتامین‌های موجود در آن اشاره شده است؛ پس با ما همراه باشید.

کدو حلوایی نه تنها خوشمزه و پخت آن راحت است، بلکه سرشار از مواد مغذی است. مقدار قابل توجهی از بتاکاروتن و سایر آنتی اکسیدان‌ها را در خود موجود دارد که می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن و بهبود برخی از آن‌ها کمک کند.

کدو حلوایی سلامت چشم را ارتقا می‌دهد

شاید به یاد داشته باشید که در کودکی به شما گفته شده بود که برای محافظت از چشمان خود هویج بخورید، اما هویج تنها غذایی نیست که از سلامت چشم شما محافظت می‌کند. کدو حلوایی دارای مواد مغذی مشابهی است که برای چشم شما مفید است، به ویژه ویتامین A به شکل بتاکاروتن که در واقع همان چیزی است که به کدو حلوایی رنگ نارنجی می‌دهد.

علاوه بر ویتامین A، کدو حلوایی همچنین حاوی ویتامین C است، آنتی اکسیدان دیگری که می‌تواند به پیشگیری و درمان زودرس AMD کمک کند. جالب است که بدانید در چشمان شما بالاترین غلظت ویتامین C یافت می‌شود. محققان بر این باورند که مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد.

یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های موجود در کدو حلوایی، ویتامین E است، که از AMD زودرس پیشگیری و ممکن است آن را درمان هم کند. ویتامین E موجود در کدو حلوایی همچنین می‌تواند از استرس اکسیداتیو مرتبط با بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید جلوگیری کند.

تحقیقات در مورد اینکه آیا مکمل هر یک از این مواد مغذی به صورت جداگانه به پیشگیری از این بیماری‌های چشمی کمک می‌کند تا حد زیادی قطعی نیست، بنابراین دریافت آن‌ها از طریق غذاها اهمیت ویژه‌ای دارد.

خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان را کاهش می‌دهد

کدو حلوایی یک غذای گیاهی مملو از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. در نتیجه به پیشگیری از بیماری مزمن کمک می‌کند.

فیبر یک ماده مغذی است که بسیاری از افراد به اندازه کافی آن را مصرف نمی‌کنند، اما استفاده از فیبر با کاهش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی و کنترل بهتر قند خون مرتبط است.

جالب است بدانید، آنتی اکسیدان‌های موجود در کدو حلوایی می‌تواند بدن را در برابر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، بیماری‌های عصبی، بیماری‌های تنفسی محافظت کند.

به عنوان مثال، یک تحقیق بزرگ و مهم نشان داده که مصرف بیشتر بتاکاروتن در رژیم غذایی باعث کاهش خطر سرطان ریه برای افراد غیر سیگاری شده است.

بنابراین، مصرف کدو حلوایی و سایر غذاهای غنی از مواد مغذی راهی عالی برای مدیریت خطر بیماری‌های مزمن است.

موجب سلامت پوست می‌شود

آنتی اکسیدان‌های موجود در کدو حلوایی، به ویژه ویتامین C، برای سلامت پوست نیز ضروری هستند.

خوردن ویتامین C کافی بسیار مهم و حیاتی است زیرا کمبود ویتامین C می‌تواند باعث شکننده شدن پوست، زخم و خونریزی لثه شود. علاوه بر این، ویتامین C به همراه ویتامین E برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر UV کار می‌کند. همچنین برای تشکیل کلاژن نیز ضروری است. (پروتئینی که به پوست شما ساختار و خاصیت ارتجاعی می‌دهد.)

ویتامین E علاوه بر محافظت در برابر اشعه‌های مضر UV، به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی‌اش می‌تواند بدن را در برابر آکنه و سایر بیماری‌های پوستی نیز محافظت کند. با این حال، باید تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی تأثیر مصرف ویتامین E بر جنبه‌های مختلف سلامت پوست انجام گردد.

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

یک فنجان کدو حلوایی حاوی 10 درصد از ارزش روزانه (DV) فیبر است؛ فیبر باعث سلامت روده می‌شود. در واقع خوردن فیبر کافی و غذاهای غنی از پرو بیوتیک همچنین می‌تواند به تقویت میکروب مفید در روده کمک کند. این میکروب‌های مفید نه تنها باعث سلامت روده می‌شوند بلکه با ایمنی و سلامت روحی انسان‌ها نیز در ارتباط است.

بنابراین، خوردن کدو حلوایی و سایر منابع فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل برای ارتقای سلامت گوارش شما بسیار مهم است.

حقایق تغذیه‌ای کدو حلوایی

کدو حلوایی، کم چرب و سرشار از فیبر و ریزمغذی‌ها است؛ که عمدتا منبع کربوهیدرات است و فیبر آن می‌تواند باعث سیری می‌شود.

یک فنجان (140 گرم) حاوی

کالری: 63
چربی: 0.14 گرم (گرم)
کربوهیدرات: 16.4 گرم
فیبر: 2.8 گرم یا 10 درصد DV
سدیم: 5.6 میلی گرم (میلی گرم)
شکر اضافه شده: 0 گرم
پروتئین: 1.4 گرم
ویتامین سی : 29 میلی گرم یا 32 درصد از DV
ویتامین آ : 745 میکروگرم (mcg)، یا 83٪ از DV
ویتامین ای : 2 میلی گرم یا 13 درصد از DV

یک فنجان کدو حلوایی علاوه بر اینکه منبع فراوانی از ویتامین‌های A، C و E است، حاوی 10 تا 12 درصد از DV منیزیم، پتاسیم، مس، نیاسین، منگنز و تیامین نیز هست.

همانطور که مشاهده می‌کنید فواید کدو حلوایی برای سلامتی بسیار است که یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آن‌ها این است که کدو حلوایی سرشار از ویتامین A است؛ ویتامین A برای سلامت چشم و تشکیل و نگهداری سلول‌های قلب و ریه حیاتی است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *