0

نکات کلیدی درباره لیمو و آبلیمو

لیمو یکی از محبوب‌ترین مرکبات در جهان به شمار می‌آید؛ بوی آن سرشار از حس طراوت و تازگی است. طعمی ترش دارد که نوعی چاشنی غذا به حساب می‌آید و اغلب افراد از آب لیمو برای طعم‌دار کردن غذا استفاده می‌کنند. لیمو و آبلیمو یک منبع عالی از ویتامین C، فیبر و حاوی بسیاری از مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن است. بنابراین حتما لیمو را در رژیم غذایی خود بگنجانید!

لیمو را به چای صبحگاهی خود اضافه کنید یا برای بعد از ظهرهای گرم تابستان با آن لیموناد سرد درست کنید. چه به صورت گرم یا سرد لیمو را استفاده کنید، می‌توانید از فواید بسیار آن که مهم‌ترین آن تقویت ایمنی بدن است، بهره‌مند شوید.

این میوه زرد رنگ فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارد؛ لیمو خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند بیماری قلبی، سرطان و سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. در این مقاله از نسیم سلامتی با ما همراه باشید تا هرآنچه باید درباره لیمو بدانید را به شما بگوییم.

طبع لیمو ترش

آبلیمو طبع سرد و خشکی دارد. ویتامین‌ها، فیبر و دیگر ترکیبات موجود در لیمو می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. البته خوردن لیموترش تازه به تنهایی به دلیل ترش بودن آن سخت است؛ بنابراین بهتر است آن را در آب یا چای حل کرده سپس استفاده کنید؛ یا می‌توانید به عنوان طمع‌دهنده آن را به انواع غذاها اضافه کنید.

مواد مغذی در هر وعده

لیمو حاوی چربی و پروتئین بسیار کمی است و عمدتا از کربوهیدرات (10٪) و آب (88-89٪) تشکیل شده است.

یک لیموی متوسط ​​تنها حدود 20 الی 30 کالری دارد.

مواد مغذی موجود در 1/2 فنجان (100 گرم) لیموی خام:

کالری29
آب89%
پروتئین1.1 گرم
کربوهیدرات9.3 گرم
شکر2.5 گرم
فیبر2.8 گرم
چربی0.3 گرم
جدول غذایی در 100 گرم لیمو ترش

خواص لیمو ترش

  • به عنوان یک آنتی اکسیدان عالی عمل می‌کند.
  • اثر ضد التهابی دارد.
  • باعث کاهش عفونت میکروبی می‌شود.
  • عفونت‌های انگلی را درمان می‌کند.
  • به افرادی که واکنش‌های آلرژیک دارند، کمک می‌کند.
  • سطح قند خون را پایین می‌آورد.
  • و بسیاری موارد دیگر

بهترین زمان مصرف لیمو ترش برای لاغری

آیا آبلیمو باعث کاهش وزن می‌شود؟

به طور کلی نوشیدن آبلیمو باعث کاهش گرسنگی و افزایش سیری در طول وعده‌های غذایی می‌شود. البته جایگزین کردن نوشیدنی‌های پر کالری و شیرین با آب لیمو نیز یکی از بهترین روش‌هایی است که باعث لاغری می‌شود. آب لیمو به شما کمک می‌کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید و از این طریق راهی موثر برای کاهش کالری دریافتی محسوب می‌شود.

مطالعات نشان داده که آبلیمو یک آنتی اکسیدان و یک چربی سوز حیاتی برای بدن است که به کاهش درست و اصولی وزن کمک می‌کند. اگر صبح‌ها آب لیمو گرم بنوشید، یک روش موثر و عالی برای کاهش وزن خواهد بود. همچنین به دلیل اینکه دمای بدن را افزایش می‌دهد، در نتیجه سرعت متابولیسم را نیز بالا می‌برد.

یک ترکیب جادویی برای کاهش وزن با لیمو

سرکه سیب، عسل، لیمو، سیر و زنجبیل را با هم مخلوط کنید و معجزه این اکسیر را در بدن خود مشاهده کنید. این ترکیب علاوه بر کاهش و کنترل وزن، باعث تعادل در فشار خون می‌شود و برای شفافیت پوست نیز بسیار مفید است.

این ترکیب به عنوان یک نوشیدنی چربی‌سوز شناخته می‌شود که چربی اطراف شکم را که اساساً انسولین است، کاهش می‌دهد.


علاوه بر کاهش وزن، لیمو به فرآیند هضم غذا نیز کمک می‌کند؛ به این صورت که سیستم گوارشی را تحریک کرده و اسیدهایی تولید می‌کند که برای تجزیه مولکول‌های بزرگ غذا مفید است. همچنین مجموعه‌ای از انقباضات ماهیچه‌ای موج مانند را در روده افزایش می‌دهد که باعث می‌شود تا روند هضم غذا بهبود یابد.

بهترین زمان خوردن لیمو ترش برای کبد چرب

بیماری کبد چرب یکی از شایع‌ترین دلایل بیماری کبدی است و همچنان در سرتاسر جهان رو به افزایش است. لیمونین ترکیبی است که به طور گسترده در مرکبات یافت می‌شود و دارای طیف وسیعی از خواص ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد ویروسی و محافظت از کبد است؛ لیمو یکی از مرکباتی است که سرشار از این ماده است.

همانطور که گفته شد، لیمو و آبلیمو منبع عالی ویتامین C و آنتی اکسیدان است. نوشیدن آب گرم همراه با لیمو در صبح یکی از بهترین‌ کارهایی که می‌توانید برای سلامت کبدتان انجام دهید. زیرا این کار به کاهش احتمال رسوب چربی در کبد کمک می‌کند؛ همچنین باعث سم زدایی در بدن می‌شود. جدای از این عملکردها، برای هضم بهتر و در نتیجه بهبود عملکرد کبد نیز ضروری است.

آبلیمو برای پوست

همان‌طور که قبلا گفته شد، آبلیمو خواص آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیکی دارد. زمانی که آبلیمو را به تنهایی یا مخلوط با ترکیبات دیگر به روی پوست بمالید، باعث براق شدن پوست شده و آن را از عفونت‌ها دور نگه می‌دارد و از این طریق به جوانسازی پوست کمک می‌کند.

برش‌های لیمو و آبلیمو را روی پوست خود ماساژ دهید تا سلول‌های مرده از بین برود و جای جوش‌ها و یا علامت‌های دیگر از روی آن پاک شود تا پوستی سالم، شفاف، تمیز و براق داشته باشید.

لیمو بر روی پوست‌های مستعد آکنه که به دلیل آفتاب سوختگی آسیب دیده باشند، تاثیر مثبت دارد. باعث تولید کلاژن (پروتئین) شده و پوست را صاف‌تر و محکم‌تر نشان می‌دهد.

سخن پایانی

به طور کلی مصرف لیمو یا آبلیمو برای بدن انسان بسیار مفید است و کاربردهای آن فراوان است که به تعدادی از آن‌ها در این مقاله اشاره شد. آب لیمو به دلیل داشتن ویتامین C، باعث بهبود زخم‌های دستگاه گوارش گوارش می‌شود و برای خونریزی لثه که بر اثر کمبود ویتامین C بوجود می‌آید، عالی است و آن را درمان می‌کند.

لیمو به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی خود برای سرفه، سرماخوردگی و گلودرد مفید است و باعث می‌شود تا خستگی بدن و تب از بین برود. از نوشیدن آبلیمو در طول روز به خصوص در هنگام صبح غافل نشوید!

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *