0

خواص آویشن + فواید آن برای سلامتی

آویشن (Thymus vulgaris) گیاهی است با عطر و طعم عالی که کاربردهای فراوانی دارد. خواص آویشن بسیار زیاد است؛ از آن چه برای خوش‌طعم و خوش‌عطر کردن غذا، چه برای مصارف درمانی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. در دوران قدیم اعتقاد داشتند که آویشن میکروب‌ها و عفونت‌ها را از بین می‌برد و در نتیجه نه تنها فضا را معطر می‌کند، بلکه باعث ایجاد محیطی سالم و پر انرژی نیز می‌گردد.

آویشن را هم به صورت تازه و هم خشک شده می‌توان استفاده کرد؛ این گیاه محبوب از خانواده نعناع است و یکی از مواد اصلی در آشپزی به شمار می‌رود.(در شهر شیراز و اطراف آن و به‌طور کلی در استان فارس گونه‌ای با نام آویشن شیرازی (Zataria multiflora) می‌روید که رایحه تندتری دارد.)

فواید و خواص آویشن

  • کاهش فشار خون
  • بهبود سرفه
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ضد عفونی کردن
  • تقویت خلق و خو
  • کاربردهای آشپزی
  • جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی
  • کمک به درمان عفونت‌های قارچی
  • بهبود علائم سرماخوردگی
  • تقویت معده
  • مناسب برای کم‌خونی

به طور کلی برای مصارف دارویی بسیار زیادی از برگ‌های گیاه آویشن استفاده می‌شود. پس از برداشت، آویشن را خشک می‌کنند و سپس برگ‌ها را از شاخه جدا می‌کنند. برگ‌های آویشن حاوی طیف وسیعی از ترکیبات طبیعی از جمله کارواکرول، بورنئول، ژرانیول، تیمول، فلاونوئیدها، کافئیک اسید، اسید لابیاتیک، اسید اورسولیک، اسید اولئانولیک، ساپونین‌ها، آپیژنین، لوتئولین و فلاون‌های مختلف است.
از این میان، عامل تیمول به دلیل فعالیت ضد میکروبی، یک ماده رایج در بسیاری از محصولات بهداشتی مانند دهانشویه‌ها و خمیردندان است.

در ادامه با نسیم سلامتی همراه باشید تا از خواص بی‌شمار آویشن آگاه شوید.

آویشن برای گلو درد

آویشن محافظی قدرتمند در برابر گلودرد و همچنین سیستم ایمنی بدن است. این گیاه که به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی خود معروف است، برای درمان گلودرد بسیار موثر است. آویشن با عوامل میکروبی مبارزه کرده و التهاب گلو را تسکین می‌دهد. دمنوش آن باعث تسکین سریع و سلامت دستگاه تنفسی نیز می‌شود.

آویشن برای درمان سرفه

معمولا در اکثر شربت‌های گیاهی مخصوص سرفه، عصاره طبیعی آویشن را می‌بینید. در طول قرن‌ها، پزشکان از انواع مختلف داروهای آویشن برای تسکین ناراحتی‌های قفسه سینه و تنفسی، سرفه، سرماخوردگی و برونشیت استفاده کرده‌اند. این گیاه ضد باکتری، ضد قارچ و ضد اسپاسم است، بنابراین با عواملی که باعث برونشیت می‌شوند مبارزه می‌کند و می‌تواند سرفه را کاهش دهد. همچنین یک خلط آور درجه یک است که به بدن کمک می کند تا مخاط انباشته شده را از بین ببرد.

گیاه آویشن را با نعناع مخلوط کرده، مانند چای دم کنید و دمنوش درست کنید. در واقع، مخلوط آویشن و نعناع با هم به تسکین سرفه کمک می‌کند. آویشن و نعناع را به همراه آب تازه جوشیده در ظرفی بریزید؛ بگذارید حدود پنج دقیقه دم بکشد. کمی عسل به آن اضافه کنید تا خاصیت تسکین دهندگی بیشتری داشته باشد.

ترکیب عسل و آویشن برای سرفه

آویشن به‌عنوان یک خلط‌آور شناخته می‌شود. این خاصیت گیاه آویشن در صورت ترکیب شدن آن با عسل، دوچندان می‌شود. همانطور که گفته شد، آویشن حاوی تیمول است که باعث بوجود آمدن خاط می‌گردد. همچنین این ترکیب دارای خواص ضد میکروبی است که هر نوع مواد میکروبی و عفونی را از ریه پاکسازی می‌کند.

آویشن برای فصل سرماخوردگی و آنفولانزا

در فصول سرد سال، معمولا بیشتر افراد با سرماخوردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. آویشن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ همچنین این گیاه دارای خواص ضد ویروسی، آنتی بیوتیکی، ضد میکروبی، ضد احتقان و خلط آور است که باعث می‌شود سرماخوردگی و آنفولانزا زودتر بهبود یابد.

برای پیشگیری یا کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا حتما روزی چند فنجان چای آویشن بنوشید.

آویشن برای فشار خون

آویشن سطح فشار خون و کلسترول را کاهش می‌دهد؛ بنابراین یک انتخاب گیاهی عالی برای افرادی است که علائم فشار خون بالا دارند.

عصاره آویشن ضربان قلب افراد مبتلا به فشار خون را کاهش می‌دهد. این عصاره باعث می‌شود تا سطح کلسترول کم چگالی و تری گلیسیرید کم شود، از سوی دیگر سطح کلسترول با چگالی بالا را افزایش می‌دهد.

آویشن برای معده

علاوه بر خوش‌طعم بودن، آویشن سرشار از آنتی اکسیدان است و برای سلامت گوارش شما عالی است. این گیاه بی‌نظیر را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید. آن را در انواع خورشت‌ها، برنج‌های مخلوط و سالاد استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

آویشن به دلیل اثر ضد اسپاسم و تسکین دهندگی عضلات، به خصوص عضلات معده، معمولا در داروهای تقویت کننده معده یافت می‌شود.

آویشن گیاهی ضد باکتری است

آویشن حاوی ماده‌ای به نام تیمول است که به عنوان یک عامل ضد باکتری سطحی استفاده می‌شود. از دوران قدیم همیشه آویشن را به عنوان یک ضد عفونی کننده برای از بین بردن آلودگی انواع زخم‌ها استفاده می‌کردند.

پیشگیری کم خونی

آویشن منبع عالی آهن است. وجود آهن برای رشد و نمو گلبول‌های قرمز بدن ضروری است. از آنجایی که کمبود آهن می‌تواند منجر به کم‌خونی در افراد شود، گنجاندن آویشن در رژیم غذایی منظم،به جلوگیری از آن کمک می‌کند.
آویشن برای لاغری

عادات غذایی نادرست و رژیم غذایی پرچرب و طولانی مدت، بر روی عملکرد روده تاثیر می‌گذارد و آن را مختل می‌کند و در نتیجه باعث بیماری‌های مختلف به ویژه چاقی می‌شود. آویشن گیاهی است که مصرف آن باعث کاهش اختلالات متابولیکی و بهبود عملکرد روده می‌گردد.

کاهش وزن برای اکثر افراد، فرآیندی دشوار است اما در صورتی که عادات غذایی خود را تغییر دهید، قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت. آویشن یکی از مواد غذایی است که باعث کاهش وزن می‌شود و افراد به نسبت ارتباط بیشتری با آن برقرار می‌کنند و می‌توانند آن را در انواع غذاهای خود استفاده کنند.

عصاره آویشن باعث کاهش توده چربی در بدن شده و به طور غیر مستقیم، وزن فرد را کم می‌کند. استفاده از این گیاه منجر به افزایش چربی‌سوزی در بدن می‌شود. نوشیدن دمنوش آویشن باعث می‌شود تا قند کمتری توسط بدن جذب شود و حتی به فرد احساس سیری نیز منتقل می‌کند و باعث می‌شود وعده‌های کم‌تری را استفاده کند؛ در نتیجه کالری کمتری در طول روز دریافت شده و از این طریق به کاهش وزن کمک می‌کند.

از میان انواع دمنوش‌ها، دمنوش آویشن و دارچین و دمنوش آویشن و زنجبیل برای لاغری بسیار موثر است.


نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *