0

علت و درمان کم پشت شدن ریش مردان

کم پشت شدن ریش

در این مقاله به علت و درمان کم پشت شدن ریش مردان خواهیم پرداخت و نکات مهم و ضروری اشاره می‌کنیم که هر آقایی که به ریش گذاشتن علاقه دارد، نیاز است که بداند.

گذاشتن ریش برای آقایان همیشه مورد توجه بوده و در سال‌های اخیر نیز به شدت ترند شده است. مردان در هر سن و سالی که دارند، می‌توانند به عنوان تیپ مختص خود، مدل‌های مختلفی از ریش را روی صورت خود داشته باشند. اما شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که مدت بسیار زیادی صبر کردید تا ریش‌تان بلند شود، اما زمانی که به آینه نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که ریش شما کم پشت به نظر می‌رسد!

بسیاری از مردم فکر می‌کنند ریزش مو فقط برای موهای سر اتفاق می‌افتد، اما اینطور نیست! تعداد زیادی از مردان موهای صورت خود را نیز از دست می‌دهند، و این مورد می‌تواند به طور باور نکردنی به اعتماد به نفس آن‌ها آسیب برساند.

دلایل مختلفی برای کم پشت شدن ریش وجود دارد که اگر به درستی تشخیص داده شود، می‌تواند درمان شود. در ادامه به عواملی که باعث این موضوع می‌گردند و چند راه‌ درمان اشاره خواهد شد، پس با ما همراه باشید تا دلیل آن رابیابید تا بتوانید درمان درستی برای آن داشته باشید.

ژنتیک: دقیقاً مانند موهای سر، موهای ریش نیز تحت تأثیر ژنتیک است. برخی از مردان ممکن است ژن هایی را به ارث ببرند که آن‌ها را مستعد ریش کم پشت یا نازک کند.

تغییرات هورمونی: عدم تعادل هورمون‌های بدن، به ویژه تغییرات در سطح تستوسترون، بر رشد و تراکم ریش تأثیر می‌گذارد. سطوح پایین تستوسترون یا نوسانات سطح هورمون یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث نازک شدن ریش می‌شود.

افزایش سن: با بالا رفتن سن مردان، تولید هورمون‌هایی مانند تستوسترون کاهش می‌یابد که این مورد روی رشد ریش تأثیر به سزایی دارد و منجر به نازک شدن یا لکه دار شدن ریش می‌شود.

استرس: استرس یکی از عوامل بسیار مهمی است که کار هورمون‌ها را مختل می‌کند و در چرخه رشد مو اختلال ایجاد می‌کند. همانطور که استرس باعث ریزش موی سر می‌شود، دقیقا همین موضوع در ریزش موی ریش نیز صدق می‌کند.

کمبود مواد مغذی بدن: دریافت ناکافی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین بر سلامت کلی مو، به خصوص موهای ریش تأثیر می‌گذارد. کمبود این مواد می‌تواند منجر به ضعیف یا نازک شدن موهای ریش شود.

شرایط پوستی: برخی از بیماری‌های پوستی مانند آلوپسی، فولیکولیت یا درماتیت سبورئیک احتمالا بر سلامت فولیکول‌های مو تأثیر می‌گذارند و منجر به نازک شدن ریش یا ریزش مو شوند.

عوارض داروها: برخی از داروها و درمان‌های پزشکی (مانند شیمی درمانی) یا شرایط خاص پزشکی (مانند اختلالات تیروئید) از دلایل این موضوع به شمار می‌روند.

عادات بد نظافتی: نظافت بیش از حد، استفاده از مواد شیمیایی یا محصولات شیمیایی بسیار قوی، یا تکنیک‌های نامناسب اصلاح می‌تواند به ریش آسیب برساند و باعث شکستن موهای آن شود.

عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی سخت، مانند گرمای شدید، سرما یا آلودگی باعث می‌شود که موهای ریش ضعیف شده و درنتیجه منجر به آسیب آن شود.

سیگار کشیدن و مصرف الکل: سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل باعث می‌شود تا گردش خون در بخش‌های مختلف بدن به ویژه سر و صورت ضعیف شود و از این طریق بر سلامت مو تأثیر منفی می‌گذارد.

همانطور که گفته شد، نازک شدن ریش آقایان دلایل متفاوتی مانند تغییرات سبک زندگی، رژیم غذایی، استرس و بسیاری از موارد دیگر دارد. در برخی موارد مانند عدم تعادل هورمونی یا شرایط پزشکی خاص مثل بعضی از بیماری‌های پوستی، مشاوره و راهنمایی یک پزشک متخصص نیاز است تا بتواند درمان و توصیه‌های لازم را برای رفع این مشکل را ارائه دهد.

اما در مواردی مانند کبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌توان از مکمل‌های موجود در داروخانه‌ها برای رشد و تقویت موی سالم استفاده کرد. در ادامه به توضیح و تفسیر هریک از این مکمل‌هایی که به رشد و ضخامت ریش کمک می‌کنند، اشاره خواهیم کرد. البته در صورت مصرف این مکلمل‌ها باید صبر داشته باشید و نتایج آن را به مرور زمان مشاهده کنید.

بیوتین (ویتامین B7): بیوتین یک ویتامین B کمپلکس است که اغلب به دلیل نقش بسزایی که در سلامت مو، پوست و ناخن ایجاد می‌کند، مورد تمجید قرار می‌گیرد. مکمل بیوتین به بهبود ضخامت مو و کاهش ریزش مو کمک می‌کند. این ماده در بسیاری از مکمل‌های مو، پوست و ناخن استفاده می‌شود.

ویتامین D: کمبود ویتامین D رابطه مستقیمیم با ریزش و نازک شدن مو دارد. میزان کافی ویتامین D برای حفظ سلامت فولیکول‌های مو، تقویت و رشد آن نیاز است.

روی: روی یک ماده معدنی بسیار ضروری است که در کاربردهای متفاوتی از جمله رشد و ترمیم مو نقش دارد. کمبود روی با ریزش و نازک شدن مو همراه است. مصرف این مکمل باعث رشد موی سالم، به ویژه در افرادی که کمبود روی دارند، می‌شود.

ویتامین E: ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از فولیکول‌های مو در برابر آسیب‌های مختلف کمک می‌کند. مکمل ویتامین E باعث رشد و ضخامت مو می‌شود و معمولا در مکمل‌های مو، پوست و ناخن از آن استفاده می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا 3 : اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی‌های چرب، دانه‌های کتان و گردو برای سلامت کلی بدن ضروری و مهم هستند و همچنین با مصرف آن می‌توان به رشد مو کمک کرد. اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند و باعث بهبود مشکلات موجود در پوست سر و تراکم مو می‌شوند.

پروتئین: مصرف پروتئین کافی برای رشد مو ضروری است، زیرا مو در درجه اول از پروتئین تشکیل شده است. مصرف مقدار کافی از غذاهای غنی از پروتئین یا مکمل با پودر پروتئین به رشد و ضخامت مو کمک می‌کند.

کلاژن: کلاژن پروتئینی است که باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود و در برخی موارد بهبود ضخامت و کشسانی مو را به همراه دارد. مکمل‌های کلاژن در اشکال مختلف از جمله پودر و کپسول موجود است.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، استفاده از روغن‌ها نیز یکی از عوامل مهم و حیاتی در ترمیم و رشد موهای از دست رفته است. این روغن‌ها عموما سرشار از مواد مغذی و اسیدهای چرب هستند که فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کنند، پوست زیر ریش را مرطوب کرده و ظاهر و آراستگی ریش را بهبود می‌بخشند. برخی از محبوب‌ترین روغن‌ها برای افزایش ضخامت ریش در ادامه اشاره شده است:

روغن جوجوبا: روغن جوجوبا شباهت زیادی به روغن‌های طبیعی تولید شده توسط پوست (سبوم) دارد و به راحتی جذب می شود؛ پوست را مرطوب می‌کند و از خشکی و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند و باعث رشد سالم ریش نیز می‌شود. روغن جوجوبا همچنین سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند که باعث ضخامت ریش می‌شود.

روغن آرگان: یکی از روغن‌هایی که این روزها به شدت طرفدار پیدا کرده و مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد، روغن آرگان است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌ها است که به تغذیه و مرطوب شدن پوست و مو کمک می‌کند. تقویت موهای ریش، کاهش موخوره و رشد ضخیم تر و سالم تر مو از فواید این روغن است.

روغن نارگیل: روغن نارگیل به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی خود معروف شده و سرشار از اسید لوریک است که خاصیت ضد میکروبی دارد. از نکات مثبت این روغن می‌توان به مرطوب شدن پوست، جلوگیری از شوره سر، و رشد سالم تر و پرپشت ریش اشاره کرد.

روغن کرچک: روغن کرچک سرشار از اسید ریسینولئیک است که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد؛ که به مرطوب شدن پوست، تحریک فولیکول‌های مو، و رشد ضخیم‌تر و پرتر ریش کمک می‌کند.

روغن بادام: روغن بادام سرشار از ویتامین‌های E و D و همچنین مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم است که باعث تغذیه پوست و فولیکول‌های مو می‌شود، پوست را مرطوب نگه می‌دارد، موهای ریش را تقویت می‌کند و ریش را ضخیم می‌کند.

روغن زیتون: روغن زیتون که در این سال‌ها امتحان خود را پس داده و در دنیا برای مصارف بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های E و K است که و پوست را تغذیه کرده و مو را مرطوب نگه می‌دارد. می‌توانید برای نرم شدن و حالت دادن به موهای ریش نیز از آن استفاده کنید.

روغن هسته انگور: روغن هسته انگور سبک است و به راحتی جذب می‌شود و برای مراقبت از ریش یک گزینه ایده آل است. پوست را مرطوب نگه می‌دارد، موهای ریش را تقویت می‌کند و در طول زمان ریش را ضخیم می‌کند.

این روغن‌ها را می‌توان به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده کرد. برای استفاده، کافی است چند قطره از روغن یا ترکیب روغن را روی کف دست‌هایتان بمالید، آن‌ها را به هم بمالید و روغن را روی ریش و پوست زیر آن ماساژ دهید. استفاده منظم از روغن، ریش‌ها را هیدراته نگه می‌دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *